flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення судової практики призначення стягнень по справах про адміністративні правопорушення за керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп»яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (ст. 130 КУпАП України) за 2012 рік.

Узагальнення судової практики призначення стягнень по справах про адміністративні правопорушення за керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп»яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (ст. 130 КУпАП України) за 2012 рік.
 
Відповідно до ст. 1 Кодексу України про адміністративні правопорушення – основним завданням його є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу, прав та законних інтересів підприємств, установ, організацій, встановленого порядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного та неухильного додержання Конституції і Законів України, поваги до прав, честі та гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов»язків, відповідальності перед суспільством.
Коломийським міськрайонним судом Івано-Франківської області на  виконання заходів передбачених планом роботи  суду проведено узагальнення практики призначень стягнень по справах про адміністративні правопорушення передбачені ст. 130 КпАП України за 2012 рік.
Стаття 130 Кодексу про адміністративні правопорушення встановлює відповідальність осіб за керування транспортними засобами або суднами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп»яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Відповідно до частини першої  вказаної статті керування транспортними засобами особами в стані алкогольного наркотичного чи іншого сп»яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп»яніння чи під впливом лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження  відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп»яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції , -
         тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв від 150 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 1 до 2-ох років, або громадські роботи на строк від 40 до 50 годин, або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб і на інших осіб – накладення штрафу від 50  до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або громадські роботи на строк від 40 до 50 годин, або адміністративний арешт на строк від 7 до 10 діб.
        Частина  друга  вказує на повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -
        тягнуть за собою позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 2- ох до 3-ох років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або громадські роботи на строк від 50 до 60 годин, або адміністративний арешт на строк від 10 до 15 діб і на інших осіб – оплатне вилучення  транспортного засобу  чи без такого або громадські роботи на строк від 50 до 60 годин, або адміністративний арешт на строк від 10  до 15 діб.
       Відповідно до частини третьої – дії передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка  двічі  протягом  року піддавалась адміністративному стягненню за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп»яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп»яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції , -
     тягнуть за собою на водіїв позбавлення права керування транспортними засобами на строк  до 10 років з оплатним вилученням транспортного засобу і на інших осіб – оплатне вилучення  транспортного засобу .
 При розгляді даної категорії справ та призначенні стягнень правопорушникам суд керувався нормами матеріального та процесуального права, що направлено на реалізацію конституційних гарантій забезпечення захисту, дотримання передбачених законодавством прав та законних інтересів громадян.
У провадженні Коломийського міськрайонного суду Івано-Франківської області в 2012 році перебували 544 справи про адміністративне  правопорушення, в тому числі на початок 2012 року в залишку було 10 справ. Результатом розгляду вищезазначених справ були винесені постанови суду по 508 справах, повернуто на доопрацювання 21 справу, а залишок на початок 2013 року становив 15 справ.
По 492 справах на 492 осіб  накладено адміністративне стягнення; притягнуто до адміністративної відповідальності неповнолітніх осіб по 5 справах із застосуванням передбачених законодавством до даної категорії осіб заходів впливу, передбачених ст. 24-1 КпАП України; по 11 справах провадження закрито : по 2 справах в зв»язку зі спливом строку накладення адміністративного стягнення, по решті справах – на підставі обставин, що виключають провадження в справі про адміністративне правопорушення (ст. 247 КУпАП).
Протягом звітного періоду по даній категорії справ накладено наступні адміністративні стягнення у виді:
1. штрафу -179,
2. позбавлення спеціального права (права керування транспортним засобом) -87,
3. громадські роботи - 221,
4. адміністративний арешт - 5,
5. інші види адмінстягнень-0.
Отже, по 179 справах суд вбачав підстави для накладення на правопорушників адміністративного стягнення у виді штрафу. При цьому судом враховується наявність можливості у правопорушника сплатити штраф та роз»яснюється наявність чітко визначеного кінцевого терміну сплати визначеного судом розміру штрафу - не пізніше п'ятнадцяти днів з дня вручення копії відповідної постанови про накладення штрафу. Важливо відмітити, що у більшості справ суди призначали мінімальний розмір штрафу, передбачений відповідною частиною ст. 130 КУпАП. Так, протягом 2012 року було накладено адміністративні стягнення у виді штрафу на загальну суму 472 306 грн., з них сплачено у добровільному порядку на загальну суму 222 700 грн., що свідчить про належну роз»яснювальну роботу суддів щодо необхідності добровільної сплати правопорушниками коштів до державного бюджету.
Так, у справі № 0909/5008/2012 про притягнення до адміністративної відповідальності Ж. за ст. 130 ч.1 КУпАП суд взяв до уваги характер вчиненого правопорушення, особу винного, ступінь його вини та прийшов до переконання про застосування до особи адміністративного стягнення у вигляді штрафу у розмірі 2550 грн.
Позбавлення права керувати транспортним засобом – це основне адміністративне стягнення, яке накладається на громадян у разі грубого або систематичного порушення порядку користування цим правом. При цьому, водій транспортного засобу вважається позбавленим спеціального права з дня винесення постанови. Якщо він ухиляється від здачі документа, що посвідчує право керування транспортним засобом, то строк позбавлення спеціального права обчислюється з дня здачі або вилучення такого документа.
З проаналізованого видно, що даний вид стягнення накладається в більшості випадків на осіб, котрі, зокрема, не являються на виклики до суду для розгляду справи у судовому засіданні, хоча належно повідомлені про час та місце розгляду справи, та суд має відомості про те, що даній особі видавалося посвідчення водія.
Також у такому випадку суд вважає, що застосування іншого виду стягнень не буде дієвим по відношенню до такого правопорушника.
Наприклад, у справі № 0909/3958/2012 про притягнення до адміністративної відповідальності Б. за ст. 130 ч.1 КУпАП суд вирішив позбавити правопорушника права керування всіма видами транспортних засобів строком на один рік. При цьому судом враховано той факт, що у судові засідання на виклики до суду правопорушник не з»являвся, хоча був повідомлений про час та місце розгляду справи належним чином у встановленому законом порядку.
З наведених даних видно, що в переважній більшості випадків суди призначають покарання у виді громадських робіт. При цьому, судом враховуються обставини, що обтяжують/пом»якшують покарання, дані про особу, відношення до скоєного. Зокрема, у разі наявності у правопорушника на утриманні неповнолітніх дітей, відсутності постійного місця роботи або перебування його у відпустці на період відбування даного стягнення, гнучкого графіку роботи, при наведенні доказів скрутного матеріального становища правопорушника, позитивної характеристики за місцем проживання, суд приходить до переконання про застосування стягнення у виді громадських робіт.
Призначаючи даний вид стягнення суд роз»яснює правопорушнику, що у разі ухилення від відбування громадських робіт невідбутий строк може бути замінено адміністративним арештом.
Також зазначається процедура виконання даної постанови суду: постанову надіслати на виконання органу Державного департаменту України з питань виконання покарань не пізніше наступного дня після її винесення. Виконання стягнення у виді громадських робіт здійснюється на основі участі порушників у суспільно корисній праці, види якої визначають органи місцевого самоврядування.
 
Так, у справі № 0909/5666/2012 про притягнення до адміністративної відповідальності Т. за ст. 130 ч.1 КУпАП суд призначив правопорушнику адміністративне стягнення у виді 40 годин громадських робіт, при цьому було враховано, що особа вину в скоєному визнає, розкаюється у вчиненому, має на утриманні неповнолітнього сина, хоч і працевлаштований на постійній основі, але у зв’язку із гнучким графіком роботи має змогу відбувати громадські роботи.
 
У справі № 0909/5668/2012 про притягнення до адміністративної відповідальності Г. за ст. 130 ч.2 КУпАП суд призначив правопорушнику адміністративне стягнення у виді 50 годин громадських робіт, оскільки правопорушник вину в скоєному визнає, розкаюється у вчиненому, позитивно характеризується за місцем проживання, громадського порядку не порушує, бере активну участь у громадському житті села. Зазначена кількість громадських робіт є мінімальною при притягненні особи за ст. 130 ч.2 КУпАП.
Адміністративний арешт полягає у тимчасовому обмеженні свободи пересування і місцезнаходження і застосовується в разі, коли інші заходи адміністративного припинення неефективні для забезпечення належного виконання провадження в справі про адміністративне правопорушення і забезпечення притягнення правопорушника до відповідальності. Так, даний вид стягнення застосовується у окремих випадках, коли суд вважає, що інші стягнення будуть недієвими.
Важливо відмітити, що суд при притягненні правопорушників до адміністративної відповідальності за вчинення вищезазначеного правопорушення протягом узагальнювального періоду обмежився накладенням тільки основних стягнень, а додаткові стягнення ( оплатне вилучення та конфіскація предмета, грошей) не застосовувалися.
Крім того, 21 справу було повернуто на доопрацювання, що свідчить про недотримання працівниками ДАІ вимог ст. 256 КУпАП, оскільки траплялися випадки, коли останні часто відносяться до оформлення справ  поверхово  і формально. Також не завжди вдавалося ідентифікувати особу, яка вчинила адміністративне правопорушення, містилися нечіткі чи неточні анкетні дані, неправдиві відомості про її фактичне місце проживання і т.д., що в подальшому призводить до затягування розгляду справи та витрачання зайвих коштів на безрезультативні виклики до суду.
Так, у справі № 0909/6178/12 про притягнення до адміністративної відповідальностіЖ. за ст. 130 ч. 1 КУпАП, у протоколі про адміністративне правопорушення були вказані дані особи : прізвище, ім»я, по батькові, дата народження, місце проживання. Однак на виклики до суду за вказаною адресою правопорушник не з»являвся, а пізніше судом було встановлено, що особи із зазначеними у протоколі ідентифікуючими даними у вказаному населеному пункті взагалі немає. Це послужило причиною неодноразового повернення матеріалів справи відносно даної особи на доопрацювання працівникам ДАІ.
Підсумовуючи, варто зазначити, що при розгляді даної категорії справ виникають певні труднощі. Так, відсутність у протоколах про адміністративні правопорушення відомостей про ідентифікаційний номер правопорушника, оскільки відсутність даних відомостей є  в подальшому перешкодою для Державної виконавчої служби  у виконанні постанов суду про  адміністративне стягнення  у вигляді штрафу. Також необхідним є зазначення працівником ДАІ при направленні матеріалів за ст. 130 КУпАП до суду в протоколі про адмінправопорушення або у супровідному листі відомостей, чи отримував правопорушник права на  керування транспортним засобом чи ні.  
З огляду на вищенаведене, судом звернуто увагу працівників на яких покладені обов’язки по складанню протоколів про адміністративне правопорушення, на необхідність повноти зазначення відомостей про особу правопорушника у протоколі про адміністративне правопорушення, зазначення вказаних вище даних для ідентифікації особи з метою повного, всебічного та об»єктивного розгляду даної категорії справ.
В цілому, важливо зазначити, що протягом узагальнюваного періоду суддями Коломийського міськрайонного суду вирішувалися справи про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст. 130 КУпАП у відповідності до норм чинного матеріального та процесуального законодавства.
 
 
Голова Коломийського
міськрайонного суду                                                                         В.І. П»ятковський
 
 
 
 
 
Вик. помічник голови суду
Дорошенко В.М.